Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Monday 2 June 2014

Koning Zelfbouw Dag 2014 MotoPort Hengelo



Koning Zelfbouw Dag 2014 MotoPort Hengelo

Het was de derde keer dat Koning Zelfbouw gekroond werd bij MotoPort Hengelo. Goos Bos, eigenaar en de ‘drive’ achter het Koning Zelfbouw initiatief, heeft net een enorme verbouwing van zijn zaak achter de rug. Het bedrijf is stukken groter geworden en de indeling veranderd, er is erg veel werk verzet en net op tijd was alles klaar. 

Winnaar Koning Zelfbouw 2014 werd Mario met zijn XS650



Goos Bos, eigenaar van MotoPort Hengelo 
en organisator 
van de inmiddels befaamde Koning Zelfbouw Dag 

De winkel en de showroom zijn flink uitgebreid en daardoor was er ook meer ruimte voor de inmiddels bekende Koning Zelfbouw Dag. Prachtig weer betekende dat de meeste bezoekers, zoals dat hoort, op de motor kwamen. Voor en rond MotoPort Hengelo stond het vol motoren, waaronder ook leuke, mooie en gekke creaties. Binnen was het de hele dag een komen en gaan
van motorfreaks die een kijkje kwamen nemen. 


De eigenaar van de waanzinnig strakke en mooi afgewerkte Honda Cafe Racer 
kreeg de publieksprijs


Mario won met zijn prachtige Yamaha XS650 terecht de eerste prijs

Haico, net 17 lentes jong, won met zijn Puch Boartracker de tweede prijs

Maarten werd met zijn fantastisch knap omgebouwde Yamaha GTS derde


Mooi weer en de hele dag was het binnen en buiten druk 
tijdens de Koning Zelfbouw Dag bij MotoPort Hengelo




Zo’n dertigtal motoren stond binnen te pronken. Alle merken en soorten motoren zijn vertegenwoordigd, die enorme variatie maakt de Koning Zelfbouw Dag juist zo leuk, maar tegelijkertijd juist zo moeilijk voor de jury. Drie prijzen waren er weg te geven en het koste de juryleden (Otto Nijs, Henny Kroeze en ondergetekende) de hele middag om de motoren uitvoerig te bekijken en te beoordelen. Aan veel punten wordt aandacht geschonken, zoals de afwerking en de details, de lijnen, de mate eigenbouw, het spuitwerk, maar ook de techniek en, in sommige gevallen, de stijlvastheid. 











Eerste prijs
De Yamaha XS 650 van Mario kreeg de eerste prijs, de motor voldeed aan alle criteria en is een echte eyecatcher! Het frame en de Springer voorvork zijn zelfbouw, net als de polyester benzinetank. Het voorwiel is een Honda 21 inch, achter is een verbreedde 21 ‘velg met een Ironhead trommel ingespaakt op een verbouwde Evo naaf. Maar waar de motor vooral door opvalt, is de cilinderkop die omgedraaid gemonteerd is. Daarvoor werden speciale tuimelaars gemaakt om de nok te volgen. Een prachtig uitlaatsysteem volgt mooi de lijnen van de motor. 


Tweede prijs
Haico, net 17 lentes jong, won met zijn Puch Board Tracker terecht de tweede prijs. Hij ontwierp en bouwde de coole Puch zelf in de schuur achter het ouderlijk huis. De Puch, uit 1976, meet 50cc, heeft een Dell ‘Orto 16mm carburateur en een Homoet P6 uitlaat. Het frame en de benzinetank zijn door Haico gemaakt. De Webb voorvork is uit 1927. Het voorwiel is een 19 inch Solex wiel en achter is een Puch 19 inch wiel gebruikt. Alles is door Haico gedaan en gemaakt, het spuitwerk is door Auto-flexx uit Varsseveld verzorgd. Voor het vervoer zou hij ook een prijs mogen krijgen; op het dak van een Golf gaat de Puch mee, Haico is daarmee waarschijnlijk de enige custombike bouwer ter wereld die zijn creatie mee op het dak van de auto meeneemt!


Derde prijs
Maarten werd met zijn fantastisch knap omgebouwde Yamaha GTS derde. De motor is van origine een saaie, lompe toermotor en Maarten wist ‘m zo knap om te bouwen, dat het wel een ‘zo uit de fabriek’ motor lijkt. Veel mensen zagen niet eens dat het een motor was die radicaal omgebouwd is, maar dachten werkelijk dat het een origineel model was! De GTS1000 uit 1995 is door Maarten voorzien van enkele wielophanging, zowel voor als achter, met Hyperpro vering. Vijfspaaks wielen zijn gebruikt. Het subframe, de accubak, zitje, clip-ons, het kuipframe, de tankcover voetsteunen ne de uitlaat zijn allen op maat voor deze fraaie bike gemaakt. Maarten monteerde een digitale teller, een R6 koplamp met Xenon verlichting en LED verlichting achter. Verder zijn brede banden om de velgen gezet en voor voldoende stopping power zijn Brembo radiale pompen met stalen remleiding gebruikt. Echt een meesterwerk! 


Nieuw dit jaar was de Publieksprijs. Om te voorkomen dat vriendjes meerdere keren op dezelfde motor gingen stemmen, kreeg iedereen die wilde stemmen een stemformulier maar ook gelijk een stempel op zijn hand. De eigenaar van de waanzinnig strakke en mooi afgewerkte Honda Café Racer ‘Wiebe’ kreeg de publieksprijs. De CB heeft alles wat een Cafe Racer moet hebben, namelijk zo min mogelijk! Mooi afgewerkt en in stemmige kleuren gespoten is het een schoolvoorbeeld voor de Café Racers!

























Naast alle zelfbouw motoren was bij MotoPort veel meer te zien en te doen. Inpandig heeft Frank zijn ‘Huid & Staal’ atelier, waar deze creatieveling met zowel speciaal spuitwerk voor de motor als ook tatoeages voor de menselijke huid wat kleur in het leven brengt! Samen met zijn dochtertje liet hij zien wat er allemaal voor moois bij Huid & Staal gemaakt wordt. De moeder van MotoPort eigenaar Goos Bos is ook een kunstenaar, maar dan op een heel ander vlak. Zij maakt nog echt ambachtelijk hoeden en petten, die gretig aftrek vinden bij vooral de liefhebbers van de vintage en Rock ’n Roll look en natuurlijk de bobber- en klassieke motorrijders. 



Verder was er een zadelmaker en een bedrijf dat gespecialiseerd is in het op maat maken van kabels, kon je lekker eten en drinken en lieten Guus en Herman van VG Frames de laatste ontwikkelingen zien op framegebied. Mooi project is het VG hardtail frame voor nieuwe types Sportster, waarbij alles behalve de olietank, zó overgezet kan worden en je al na een dag sleutelen een heuse hardtail hebt! Bij de fotostudio werd van alle deelnemende motoren een mooie foto in een leuke entourage gemaakt. Bike Design liet leuke gadgets zien en een coole surfmotor, IMG Trading showde hun nieuwste Premier helmen en in de winkel van MotoPort kon je profiteren van voordelige aanbiedingen.  TB Travel liet samen met EagleRider zien hoe zij jouw droomreis kunnen samenstellen en dat het vaak lang niet zo duur is al menigeen denkt. 





Herman en Guus van VG Frames 
met hun nieuwe 'bolt-on' hardtail frame kit voor H-D Sportsters



Eind van de dag en stemmen voor de publieksprijs worden geteld

Haico neemt, waarschijnlijk als enige custombike bouwer ter wereld, 
zijn creatie mee op het dak van de auto!

Al met al was het weer een superleuke dag bij MotoPort Hengelo, met dank aan het enthousiaste team wat dit mogelijk maakt. Mis volgend jaar de Koning Zelfbouw Dag niet!

Op de website www.madnessphotography.nl staan ruim 120 foto's van de Koning Zelfbouw Dag 2014, MotoPort Hengelo. Kijk bij Photo Galleries 2014. Of klik HIER 


No comments:

Post a Comment