Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Saturday 1 September 2012

The Ride to Surgis Bike Week '12

The Ride to Surgis Bike Week '12

 
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa, www.madnessphotography.nl
Aankomst in Sturgis!

                             The Ride to Sturgis ‘12

De motoren staan klaar bij onze vriend Scott Miller in Petoskey, MI.


 
De AMG-tassen erop knopen met daarin bagage voor drie weken
en camera's
 
Mooie vergezichten onderweg met zon en blauwe hemel

                                     De 72e Sturgis Black Hills Rally.


Het straatbeeld wordt tot honderden kilometers in de omtrek door Harleys gedomineerd. Kledingvoorschrift: leren chaps en bandanas, leren vesten met daarop veel speldjes en emblemen, de Amerikaanse biker laat graag zien waar hij vandaan komt en op welke evenementen hij is geweest. Bijna zonder uitzondering wordt met een windscherm en zadeltassen gereden.

 
 

Onze motoren zijn ‘naked’, zonder windscherm en staan sinds vorig jaar in het noorden van Michigan op ons te wachten. Zonder uitzondering reageert elke Amerikaan verbaasd als ze horen waar we vandaan komen en dat we zonder windscherm naar Sturgis rijden. “Wow, that’s a long ride! You guys have fun!” De reis begint met de motoren vol te hangen met onze bagage. Als alles opgepakt is gaan we noordwaarts, de fantastische Macinaw Bridge over, die met een lengte van acht kilometer Lake Michigan overspant. De Cross Bones heeft er weer zin in en met een stralende zon op m’n kale kop, (geen helmplicht!) rijden we langs het water. We zakken af naar Milwaukee, bezoeken dealers en het H-D Museum waar een exclusieve tour door ‘ The Archives’ wordt gegeven door Jim en Tom, waarna de bijzondere tentoonstelling ‘Worn to be Wild’ wordt bekeken. Deze tijdelijke expositie gaat over het leren jack, vanaf de eerste pilotenjacks tot de huidige fashion.
 
 

 
Goed eten en goed gezelschap bij Hooters
 
 

 
 




 


 
 



 
Bij H-D Dealer Vandervest T-shirt halen.
De dames konden maar moeilijk afscheid nemen...
 
 
H-D Museum Milwaukee, WI
 
De Knucklehead van Bill Davidson

The Archives. Holy Ground.

'Worn to be Wild' in H-D Museum


 

 
H-D Factory, Juneau Av. Milwaukee
 
Bij Juneau Avenue wordt het ‘verplichte’ kiekje bij de fabriek van The Motor Company gemaakt, waarna we weer noordwaarts rijden om een carshow bij Madame Belles te bezoeken.
 
 



Via omwegen zakken we weer zuidwaartsaf  en rijden naar Iowa, waar in Anamosa het National Motorcycle Museum op ons wacht. Oude vriend en eigenaar John Parham (de oprichter en eigenaar van J&P) geeft persoonlijk een rondleiding en vertelt honderduit en bij zijn favoriete motor, een H-D Panhead, wil hij graag op de foto.
 
John Parham bij zijn favoriete motor, H-D Panhead




 

 
John en ik zitten uren te praten in zijn Museaum
 
Het museum is zo waanzinnig mooi en net als wij er zijn is er ook nog eens een tijdelijke, zeer interessante en unieke dragbike show. Herinneringen, odes aan oude idolen die op hun H-D’s de strip over denderden en het ene record na het andere aan flarden reden. Je blijft er kijken, het is een wereld van motoren waar je eindeloos kunt genieten. Thanks John! Een halve dag later dan gepland gaan we weer verder, via binnenwegen door Iowa, honderden en honderden kilometers lang zie je niets dan maïsvelden.
 
Veel drinken, het is bijna elke dag rond de 42 graden
 
Bij Okoboji stoppen we langs het water, dit is een buurt waar de gegoeden der aarde graag vertoeven, en dat is ook gelijk aan de prijzen te merken. Amerika is in korte tijd sowieso enorm duur geworden. Niet alleen is de euro minder waard geworden, ook de prijzen voor eten, drinken, motels en benzine zijn sky high gevlogen. Veel dingen zijn zelfs dubbel zo duur geworden. Bij de H-D dealer wordt weer het zoveelste shirt gekocht en de tocht wordt weer voortgezet. We hebben voor deze tocht een hele reeks adressen van H-D dealers en chopper- en custombike shops opgeschreven, en breken zo de ruim 3200 kilometer tocht in stukjes.  Een bezoek bij Twisted Choppers laat ons wat ontgoocheld achter; er is niets bijzonders te zien, de werkplaats is ‘a no-no’ en het enige wat er telt is de T-shirt verkoop. Leve de commercie.
 

Els Reuvekamp op een coole eigengebouwde chopper
van een van werknemers op hun farm
 In Brookings, ten noorden Sioux Falls, worden nog wat vrienden bezocht. Ze zijn jaren geleden naar Amerika geëmigreerd en hebben een enorme melkveehouderij. De Reuvekampjes vinden het geweldig om Nederlanders te zien en verwennen ons met een heerlijk maal en echte koffie.  De volgende dag weer vroeg op en rijden. Tot nu toe is het op een regenachtige dag in Wisconsin na, elke dag mooi weer met rond de veertig graden. De meeste maïsvelden liggen er geel en verdroogd bij, het is een dramatisch jaar voor de boeren. Een lieftallige serveerster bij Hooters vertelt dat het op veel plaatsen al twee maanden niet geregend heeft, op sommige zelfs twee en een halve maand…

 
Op de foto met Brian en Laura Klock,
Klock Werks Mitchell, SD

Bij vriend Brian, Klock Werks, in Mitchell is het druk en het geplande eten samen ’s avonds wordt door noodweer afgeblazen, jammer. Het ochtendritueel volgt ’s morgens, de AMG-tassen inpakken en alles weer op de motoren vastknopen. We zijn niet de enigen, bij elk hotel en motel staan rijen motoren, meest Harleys allen onderweg naar Sturgis. Iedereen loopt ’s morgens met tassen te sjouwen en motoren worden weer opgepakt. En dat in de hitte die ’s nachts niet onder de dertig graden komt. De airco’s kunnen het vaak niet eens meer aan, het is een ongekend lange, hete en extreem droge zomer. Alsof je door een föhn rijdt, zo heet voelt de rijwind aan. Drinken, de hele dag blijf je drinken, liters en liters water en nog heb je de hele dag dorst. Bij elke tank en slaapstop staan bikers, de grote trek naar het mekka van de Amerikaanse biker is begonnen. Groepen en loners zijn op weg, waar je ook kijkt, Harleys in overvloed. Na zo’n 2000 mijl komt Sturgis in zicht. Een mierenhoop van motoren vlijt zich in de schoot van de Black Hills. Officieel aantal dit jaar? 472.000 motoren. Goeiendag, dat zijn er wat. Het is drukker dan de jaren ervoor, de economie schijnt hier weer op te leven.
 
Zelfde Tattoos!



 


Bagger Show op Lazelle, sponsored by Metzeler





 




 







Oude bekende Mike Corbin
is natuurlijk ook weer in Sturgis van de partij!


Chris McGee, manager bij de Buffalo Chip, leidt ons rond en vertelt trots dat de Chip al voor het begin van de rally compleet uitverkocht was. Accommodatie moet je al vroeg regelen, zowel in Sturgis als in omstreken, want het event is, net als Faak, wijd verspreid tot wel 100 kilometer in de omtrek. Huisje huren op zo’n dertig kilometer van Sturgis? $5000 voor een week. Je krijgt dan wel een compleet ingericht huis met vijf slaapkamers en drie badkamers, een plek waar je met gemak met wel tien man (of meer, slaapzak en luchtmatras) terecht kan. Huis een week huren vlakbij Main Street? $12.000,- Bij de Chip een compleet ingerichte camper tijdens de rally huren (ter grootte van een vrachtwagen) komt op $2500,- De motels in de omgeving schroeven de prijzen ook op, toch kan je met wat geluk nog voor een redelijk bedrag hier en daar terecht.

Mainstreet Sturgis


 









Mainstreet is Mainstreet.Dat lijkt elk jaar hetzelfde. Commercieel, vol met geparkeerde motoren en de winkels zijn tijdens Bike Week gehuurd door tatoeëerders, shirtverkopers en de nodige barretjes. Onderdelen en nieuwe producten, swapmeets en alle grote leveranciers, Harley Village en de Knuckle- Easyriders, en tientallen andere Saloons vindt je op Lazelle, de hoofdweg die door Sturgis loopt. Black Hills H-D in het nabijgelegen Rapid City doet weer goede zaken, een compleet ‘dorp’ wordt opgebouwd en ook daar zijn alle belangrijke H-D en aftermarket leveranciers goed vertegenwoordigd. Concerten, shows, alles vindt je er, een evenement op zichzelf.

De Buffalo Chip is waar het gebeurt: concerten, de Rat's Hole Show,
kamperen, feesten enzovoort
 
Alles is waanzinnig groot bij de Buffalo Chip,
ook het H-D blok wat bij de ingang staat


Moore Customs haalde eerste plaats bij de Rat's Hole


Belangrijkste, grootste en beste attractie is wel de Buffalo Chip, het terrein van eigenaar Ron Woodruff wordt elk jaar verder uitgebreid en op vele tientallen hectares wordt hier 24 uur per dag gefeest, de Rat’s Hole Custom Show vind er plaats, tientallen topbands waaronder Lynyrd Skynyrd, Boston en Yourney spelen er en tienduizenden kampeerders maken er een groot feest van. Er zijn winkels, restaurants, tientallen bars en diverse podia, de politie heeft er niets te vertellen omdat het privéterrein is en iedereen kan dus relaxt zijn, drinken, gek doen en zich vermaken zonder de ‘Strong Arm of the Law’ te vrezen.

Michael Lichter en ik tijdens de 'Motorcycles as Art'
 'Come Together' tentoonstelling


 



Ook op de Buffalo Chip te vinden, de jaarlijkse Michale Lichter tentoonstelling, met dit jaar als thema ‘Motorcycles as Art, Come Together’. Oude choppers, posters, kleding en memorabilia uit de eind zestiger, begin zeventiger jaren met ellenlange Springer en Girder voorvorken, psychedelisch spuitwerk, hemelshoog reikende sissybars en King & Queen zadels. Stuk voor stuk meesterwerken, een expositie waar ik urenlang van genoten heb, en niet alleen ik, alle bekende custombouwers en zelfs Willie G. wisten Michael Lichter’s Come Together te waarderen.
 
PainTTless van Thunderbike, 1ste plaats AMD Freestyle
Tweede plaats Freestyle 'Old Black' van LC Fabrications
 
Derde plaats Freestyle voor Abnormal Cycles!
 
Eerste plaats Production Manufacturer Darwin
 
Eerste plaats Modified Harley voor Boccin, Italie

Eerste plaats Performance Custom Class voor AFT Customs!
 
AMD’s World Championship Custom Bike Builder werd dit jaar voor het eerst door een Duitser gewonnen, Andreas van Thunderbike haalde met zijn PainTTless de eerste plaats Freestyle, tweede werd LC Fabrications met de ‘Old Black’ hill climber, derde werd de Italiaanse Samuel van Abnormal Cycles, de Italianen waren uitzinnig van vreugde en het werd een groot feest! Eerste in de Production Manufacturer werd Darwin Motorcycles met Rocketeer F3, in de Modified Harley werd het de Italiaanse Boccin die met zijn Knuckle de eerste prijs kreeg en in de Performance Custom kreeg Jim van AFT Customs met de mooie en sympathieke Custom Girls net als vorig jaar de grootste beker!
 
Moore Customs won eerste plaats bij de Rat's Hole Show
 Bij de Rat’s Hole won Moore Customs (hij werd 8ste bij de AMD Show) de Freestyle Class, AFT Customs won ook daar in hun klasse! Niet alle deelnemers gaan naar dezelfde shows, er zijn tijdens Bike Week in Sturgis vele bikeshows, zo had onder andere Easyriders ook een customshow en op Lazelle organiseerde Metzeler banden een fraaie Bagger Show. En zo was er elke dag overal erg veel te zien en te doen. De Hill Climb races, de concerten, de gekkigheid op Main Street, ga zo maar door.
 
 


 


 
 
Sturgis moet je eens geweest zijn, de sfeer proeven, het ‘grootse’ van het evenement beleven, de concerten kijken, de mensen en motoren, de vele shows, maar vooral het rijden, zonder helm, in een stralende zon door de prachtige natuur, naar Mount Rushmore, naar cowboydorpen als Deadwood, rijden door de woeste Badlands, een rit door Spearfish Canyon, Sturgis is een ervaring die je nooit zult vergeten.

 

 

 


  

No comments:

Post a Comment